A CSR, vagyis Corporate Social Responsibility, a vállalati társadalmi felelősségvállalás napjainkra elterjedt és népszerű koncepcióvá vált. A korábbi kutatásaim és a nemzetközi kutatások is azt mutatják, hogy a fogyasztók, állampolgárok elvárják a vállalatoktól a társadalmi felelősségvállalást. Azonban az utóbbi időszakban fordult a kocka. Vajon a COVID-19 elhozta az új típusú CSR-t, ami ezúttal az állampolgári társadalmi felelősségvállalás, vagyis a Citizen Social Responsibility? Készen állunk arra, hogy most mi segítsünk a bajba jutott helyi vállalkozásoknak?
Ha vállalati társadalmi felelősségvállalás Kotler és Lee definíciója szerint „önkéntes elkötelezettség és szabad üzleti gyakorlat keretében a vállalat által a közösség jólétének érdekében folytatott tevékenység, amit erőforrásaival is támogat”, akkor az (állam)polgári társadalmi felelősségvállalás önkéntes elkötelezettség keretében az állampolgár által a közössége jóléte érdekében folytatott tevékenység, amelyet erőforrásaival is támogat. Hogyan? Jelen helyeztben, amikor a helyi vállalatoknak van szüksége segítségre, például tudatosabban vásárol, a helyit választja. Most persze mondhatnánk, hogy a felelős fogyasztó fogalma már régóta - vagy legalábbis jó ideje - létezik, azonban utóbbi nem fedi le teljesen ezt a lehetséges új koncepciót, annak csupán egy szelete. Ugyanis Kotler és Lee mind a hat CSR kategóriája értelmezhető erre az új elképzelésre az alábbiak szerint:
Az új CSR, vagyis az állampolgári társadalmi felelősségvállalás tehát jól értelmezhető az eredeti CSR koncepció mentén, annak állampolgárokra való átültetésével. A kérdés már csak az, hogy vajon valóban eljön-e ez az időszak és készen állunk-e rá. Vagy ha most el is jött már, akkor marad-e, létezni fog-e párhuzamosan a két CSR egymás mellett, vagy a járvány elmúltával minden marad majd a régi és ismét csak a vállalatoktól várjuk majd a világ megmentését a CSR keretében.
Dr. Rácz-Putzer Petra
adjunktus
Pécsi Tudományegyetem
Közgazdaságtudományi Kar